Thursday, July 28, 2011

kepada HARIAN METRO

Susulan dari kes Muhammad Syafiq Abu AniHarian Metro dengan tanpa unsur sensitiviti (seperti kebiasaannya), telah pun membuat kesimpulan bahawa arwah membunuh diri dengan cara terjun dari tingkat 14. Bertemakan 'tabloid', sejujurnya pihak Harian Metro memang bijak dan arif dalam menukarkan cerita fakta yang tepat lagi benar, kepada cerita sensasi dan hangat yang menimbulkan minat kepada para pembaca untuk membuat spekulasi seterusnya menjurus kepada fitnah. 

Tabloids have often been criticised for being sensationalist and lacking journalistic integrity. Some critics go so far as to suggest a disenfranchisement of tabloid readers. (Sumber: Wikipedia)

Utusan Malaysia menyiarkan berita yang sama dengan cara ringkas, padat dan tidak terpesong dari cerita asal. Susulan dari isu 'bunuh diri', The Star Online menemuramah keluarga mangsa (jawapan keluarga mangsa: klik sini) antara petikan artikel tersebut, "We believe that something must have happened to him, if not, why did he leave the Bangkok airport? Someone might have taken him to the condominium,".

Saya tidak mengenali mangsa, saya cuma kenalan jauh yang close enough to know that arwah would NEVER do stupid things which are un-Islamic and sinful.

kepada akhbar Harian Metro dan para pembaca (pembaca akhbar tabloid dan sumber berita dari internet), fikirkan: Adakah anda mahu anak anda dijadikan bahan spekulasi? Adakah anda mahu rakan baik anda difitnah? Apakah yang akan anda rasa jika ahli keluarga anda diumpat?

TOLONG JANGAN TOKOK TAMBAH CERITA.

No comments:

Post a Comment